Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie

Drogowcy złożyli wnioski na prawie 5 mld zł z Unii

Drogowcy złożyli wnioski na prawie 5 mld zł z Unii

Autor: (AZ), (PAP) | 2015-07-09 13:48
Drogowcy złożyli wnioski na prawie 5 mld zł z Unii
fot: Sebastian Ogórek/Jan Kaliński/Wirtualna Polska

GDDKiA złożyła pierwsze wnioski o dofinansowanie UE inwestycji drogowych z programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" na lata 2014-2020 - poinformowało Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Dyrekcja stara się o wsparcie w wysokości ponad 4,8 mld zł.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych podkreśliło, że rozpoczęło już ocenę dokumentów aplikacyjnych. Jak poinformowało, całkowita wartość projektów złożonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wynosi prawie 8,5 mld zł.

W nowej perspektywie finansowej UE na budowę nowoczesnych dróg rząd chce przeznaczyć 93 mld zł. Pieniądze te będą pochodziły ze środków krajowych i unijnych. Na utrzymanie i zarządzanie drogami w latach 2014-2023, MIR określiło wydatki z budżetu państwa na poziomie ok. 48,7 mld zł.

Z tych pieniędzy mają być finansowane prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie i przebudowa dróg, a także przedsięwzięcia zmierzające do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nadal są prowadzone prace w ramach programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015. Limit wydatków na ich realizację wynosi 14,5 mld zł.

W projekcie "Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023" znalazły się m.in. takie inwestycje jak budowa autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa oraz A2 Warszawa - Mińsk Mazowiecki.

Projekt przewiduje ponadto m.in. budowę drogi ekspresowej S3 - Sulechów - Bolków, S5 - Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Nowe Marzy (A1), S6 - Goleniów - Gdańsk, S7 - Gdańsk - Płońsk oraz Warszawa do granicy z woj. małopolskim, S2 - Południowa Obwodnica Warszawy. Pozostałe inwestycje to budowa drogi ekspresowej S8 - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok, S17 - Warszawa - Lublin, S19 - Lublin - Rzeszów, S51 - Olsztynek - Olsztyn oraz S61 - Ostrów Mazowiecka do granicy państwa w Budzisku.

Plany na uwięzi

Choć GDDKiA już w 2013 r. zaczęła ogłaszać przetargi na nowe przedsięwzięcia, to wiele projektów wciąż nie może ruszyć zdecydowanie do przodu.

Powód: brak zatwierdzonego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, który ostatecznie dawałby zielone światło wielu przedsięwzięciom, i ułatwiłby GDDKiA zaplanowanie budżetu. Z rządowych zapowiedzi wynika, że Program najwcześniej zostanie zatwierdzony we wrześniu 2015 r.

Sytuacja w drogownictwie wygląda jednak o wiele bardziej optymistycznie niż w kolejnictwie, gdzie zarządca infrastruktury, czyli spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, skupia się jeszcze na zakończeniu projektów współfinansowanych z budżetu UE na lata 2007-2014.

Ambitne plany na nową unijną perspektywę znajdują się w fazie studiów wykonalności i prac projektowych. Do ogłoszenia przetargów na roboty budowlane i rozpoczęcia prac na szlakach kolejowych trzeba będzie jeszcze długo poczekać.



(AZ), (PAP)


Powiązane tagi:
fundusze budowa gddkia droga


Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl
Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
')">